♥ Nur Fazlina Humayra ♥
Ya Allah,,kuatkan hatiku..:
Saturday, May 26, 2012 • 2:18 PM • 2 comments


Keresahan aku dilanda tujahan keadaan
Menjadikan jiwa tiada merasakan ketenangan
Jari-jemari kemudiannya akur menggapai Quran
Satu persatu ayatnya dibaca pada setiap helaian
Titik pertemuan persoalan kepada jawapan
Satu persatu dijawab Tuhan


Aku minta mentari,
Namun mengapa Allah memberikan hujan?
Aku minta kebahagiaan,
Namun mengapa Allah memberikan kesedihan?

...Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui; sedang kamu tidak mengetahui - Al Baqarah: 216


Satu persatu semuanya menimpa,
Meruntun hati menyebalkan jiwa,
Maka mengapa berlaku ini semua?

Katakanlah (Muhammad) "Tidak ada akan menimpa kami melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dialah pelindung kami, dan hanya kepada Allah bertawakallah orang-orang yg beriman," - At Taubah: 51

Tidak ada kesusahan (atau bencana) yang menimpa (seseorang) melainkan dengan izin Allah; dan sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (untuk menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar) - At Taghabun: 11 




Kesulitan ini benar membingungkan,
Meresahkan hati tidak berkesudahan,
Jauhkan aku dari semua ini ya Tuhan!

Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan. Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan - Asy Syarh: 5-6


Aku takut ya Tuhan,
Kenapa kesusahan ini menimpa lagi meresahkan?

Dan di antara tanda-tanda kebesaranNya, Dia memperlihatkan kilat kepadamu untuk (menimbulkan) ketakutan dan harapan, dan Dia menurunkan air (hujan) dari langit, lalu dengan air itu dihidupkannya bumi setelah mati (kering).... - Ar Rum: 24




Sesudah kesulitan timbul lagi kesulitan,
Membawa aku ke penjara kepayahan,
Bagaimana lagi perlu aku katakan?


"Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar; iaitu orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali," - Al Baqarah: 155-156




Ya Tuhan,
Aku menadah dua tangan,
Mengharap datang turunnya pertolongan

Berdoalah kepada Tuhanmu dengan rendah hati dan suara yang lembut. Sungguh, Dia tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas - Al 'Araf: 55


Setelah sekiannya aku berdoa,
Bagaimana lagi harus aku harapkan?

...Berdoalah kepadaNya dengan rasa takut dan penuh harap. Sesungguhnya rahmat Allah sangat dekat kepada orang yang berbuat kebaikan - Al 'Araf: 56


Di penjuru dunia aku keseorangan,
Menangis bersedih tiada berteman,
Maka siapakah yang sudi bersamaku di saat kesusahan?

Jika kamu tidak menolongnya (Muhammad), sesungguhnya Allah telah menolongnya (iaitu) ketika orang-orang kafir mengusirnya (dari Mekah); sedang dia salah seorang dari dua orang ketika keduanya berada dalam gua, ketika itu dia berkata kepada sahabatnya:


"Jangan engkau bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita," Maka Allah menurunkan ketenangan kepadanya (Muhammad) dan membantu dengan bala tentera (malaikat-malaikat) yang tidak terlihat olehmu... - At Taubah: 40




Aku akur, aku redha
Walau payahnya benar menggugah jiwa
Hanya sabar yang mampu ku bawa

"Selamat sejahteralah kamu berpanjangan disebabkan kesabaran kamu. Maka amatlah baiknya balasan amal kamu di dunia dahulu," - Ar Ra'd: 24


Aku masih menanti,
Terus menanti lagi dan lagi,
Adakalanya terletih dalam penantian ini,
Bilakah tiba masanya Ya Rabbi?

"Telah hampir datangnya janji yang telah ditetapkan oleh Allah, maka janganlah kamu minta disegerakan," - An Nahl: 1


Selautan usaha aku kerjakan,
Namun hasilnya seseolah tidak mendatang,
Kini apa yang ada hanyalah keputusasaan,
Tolonglah aku wahai Tuhan!

Allah-lah yang mengirimkan angin, lalu angin itu menggerakkan awan dan Allah membentangkannya di langit menurut yg Dia kehendaki, dan menjadikannya bergumpal-gumpal, lalu engkau lihat hujan keluar dari celah-celahnya, maka apabila Dia menurunkannya kepada hamba-hambaNya yang Dia kehendaki tiba-tiba mereka bergembira.

Padahal walaupun sebelum hujan diturunkan kepada mereka, mereka benar-benar telah berputus asa - Ar Rum: 48-49



Betapa hancurnya jiwaku,
Dimengata dicerca difitnah sebegitu,
Maka sesungguhnya ya Allah, Engkau Maha Tahu,
Apa sebenarnya kebenaran itu

Dan katakanlah "Kebenaran telah datang dan yang batil telah lenyap," Sungguh, yang batil itu pasti lenyap - Al Isra': 81


Dia banyak melukaiku ya Rabbi,
Bicara, katanya, perlakuan jua bisikan hati,
Walau maaf dipintanya berkali-kali,
Namun dia mengulanginya lagi dan lagi,
Maka adakah mampu aku memaafi?

Dan bersegeralah kamu mencari ampunan dari Tuhanmu dan mendapatkan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan bagi orang-orang yang bertakwa.

(Iaitu) orang yang berinfak, baik di waktu lapang maupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang lain. Dan Allah mencintai orang yang berbuat kebaikan - Ali Imran: 133-134


Kesakitan ini benar mengilukan.
Sampai ke hujung tulang sungguh tidak tertahan,
Siapalah yang dapat menyembuhkan?

Dan apabila aku sakit, Dialah yang menyembuhkan aku - Asy Syuara: 80


Kekayaan dunia dapat ku miliki,
Banyak kelebihan yang ada pada diri,
Namun hati mula memesongkan diri,
Bimbang kesombongan menyinggah ya Ilahi

Dan janganlah engkau berjalan di bumi ini dengan sombong, kerana sesungguhnya engkau tidak akan dapat menembus bumi dan tidak akan mampu menjulang setinggi gunung - Al Isra: 37




Aku menangis di penghujung malam,
Mengenang dosa dan kisah silam,
Adakah Engkau sudi mengampuni,
Dosa yang bergunung setinggi langit mencecah awan?

Katakanlah "Wahai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri! Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sungguh, Dialah yang Maha Pengampun, Maha Penyayang - Az Zumar: 53


Betapa malunya aku menanggung,
Kerana dosa tinggi menggunung,
Janganlah sesekali Engkau menghitung,
Apa usahaku agar dapat Engkau ampun?

Dan laksanakanlah solat pada kedua hujung siang (pagi dan petang) dan pada bahagian permulaan malam. Perbuatan- perbuatan baik itu menghapus kesalahan-kesalahan. Itulah peringatan bagi orang yg selalu mengingat Allah - Hud: 114


Ya Allah,
Siapalah aku untuk menagih syurgamu,
Siapalah aku untuk mengharapkan kasih sayangmu,
Namun hanya padamu dapat ku harapkan itu,
Kerana cukuplah hanya Engkau bagiku


Semoga Allah sayang dan senantiasa redha denganmu, dunya wal akhirah :')


“Semua penulis akan mati, hanya karyanya yang akan terus abadi. Maka tulislah sesuatu yang dapat membahagaikan dirimu di akhirat nanti” -Saidina Ali Bin Abi Talib-
-NurFazlinaHumayra-


Aku bukan malaikat. Dia bukan nabi. Kau bukan tuhan. Kita cuma manusia biasa. Cukuplah Allah saja yg tahu niat aku. Tak perlulah kau nak tahu.Aku bkn sesetia Khadijah.Aku bkn setakwa Fatimah.Aku bukan sepintar Aisyah.Aku bukan sehebat Sumayyah.Aku hanyalah pendosa tanpa noktah.
Diary About Link