♥ Nur Fazlina Humayra ♥
terpilih,memilih atau dipilih...
Sunday, May 20, 2012 • 9:27 PM • 0 comments

Alkisah..
Tiga orang sahabat sedang beriadah di sebuah tasik. Setelah peluh membasahi dahi, mentari mencengkam kulit, angin lembut menyapa telinga, mereka bertiga melepaskan penat sambil menikmati alam ciptaan Allah. Terpandang sekumpulan akhwat yang beriadah sambil mentadabbur kalam Allah..


"Cantik sungguh muslimat tu kan?." Alif


"Ya..cantik.." Bohari


"Kenapa?" Cicoo


"Aku nak cuba dapatkan muslimat yang solehah." Alif


"Ha..? Kau biar betol.. Kan couple tak baik.." Cicoo


"Ada aku cakap aku nak couple? Aku cakap aku nak dapat kan muslimat solehah.. Muslimat yang solehah dari segi agamanya dan akhlaknya sebagai peneman hidup aku hingga ke syurga..insyaAllah.." kata Alif sambil memandang jauh ke tasik yang tenang itu setenang jiwa dan hatinya.


"Baguslah jika itu hajat kau Alif." Bohari


"Apalah korang ni..kan Allah dah cakap yang jodoh kita telah ditentukan Nya sejak di lauh mahfuz lagi. Tak usahlah duk mencari.. Membazir masa je.." Cicoo


"Betul tu.. Namun Allah swt menyuruh kita berusaha bukan hanya menunggu sahaja ibarat menunggu bulan jatuh ke riba.." Bohari


"Berusaha dengan cara apa? Mengorat and then bercinta..? Bukankah itu jalan yang menghampiri zina ya sahabat? Walatakrobuzzina.......!" Cicoo


"Waahh..! Pandai kau berhujah..Tak sangka aku" sampuk Bohari tanpa menunggu Cicoo menghabiskan ayatnya.


"Ya akhi Cheku Khairul @ Cicco.. Lapangkan dada & bukakkan fikiran.. Maksud berusaha tadi adalah bila mana kita impikan yang solehah itu menjadi ketua bidadari kita di syurga kelak, kita seharusnya men'soleh'kan diri kita terlebih dahulu. Berusaha dengan men'soleh'kan diri dengan cara tingkatkan ibadat, tingkatkan iman yang masih diparas kenipisan kulit bawang, perbetulkan diri untuk menjadi muslim yang berguna kepada agama. InsyaAllah, barulah Allah menganugerahkan seorang bidadari dunia yang sempurna akhlaknya."Alif


Alif terus menyambung keterangannya...


"Bila kita dah berusaha untuk persiapkan diri, hati tak perlu gusar lagi untuk memilih pasangan hidup kerana yang menjadi ketua bidadari syurga nanti adalah golongan yang dipilih Allah swt untuk kita.." Alif


"Ya.. betol tu Alif.. itu lah maksud USAHA tadi ya akhi Cicoo.." Bohari


"Ermm.. T_T " Cicoo


...Nota hias...



Kalian faham maksud terpilih, memilih atau dipilh? Ana bagi cara mudah untuk kalian fahami..

TERPILIH
Dalam satu balang terdapat 20 biji bola pingpong.. kalian memerlukan 5 biji bola pingpong sahaja dan ambilnya dengan mata yang dipejam. 5 biji bola pingpong itu adalah bola yang terpilih..


Bermaksud.
Antara 20 wanita muslimah yang diberi perhatian oleh Allah swt hanya 5 orang sahaja wanita muslimah telah terpilih..


MEMILIH
Kalian dikehendaki memilih 3 biji bola pingpong yang elok & tidak kemek daripada 5 biji yang terpilih tadi..


Bermaksud.
Allah swt telah memilih 3 orang wanita muslimah yang telah ditapis daripada 5 orang wanita muslimah tadi.


DIPILIH
Daripada 3 biji bola pingpong tadi kalian dikehendaki pilih 1 biji yang tiada cacat cela sama ada kesan calar atau kotoran.


Bermaksud.
Seorang wanita muslimah yang solehah telah dipilih Allah swt daripada 3 orang wanita muslimah dengan lulus temuduga yakni seorang wanita muslimah yang solehah yang patuh perintah Allah, berjuang dijalan dakwah kerana Allah & Rasul.


Dan wanita muslimah itulah ketua bidadari syurga kelak yang menjadi idaman para mujahid seperti kalian dambakan..


Wallahualam


“Semua penulis akan mati, hanya karyanya yang akan terus abadi. Maka tulislah sesuatu yang dapat membahagaikan dirimu di akhirat nanti” -Saidina Ali Bin Abi Talib-
-NurFazlinaHumayra-


Aku bukan malaikat. Dia bukan nabi. Kau bukan tuhan. Kita cuma manusia biasa. Cukuplah Allah saja yg tahu niat aku. Tak perlulah kau nak tahu.Aku bkn sesetia Khadijah.Aku bkn setakwa Fatimah.Aku bukan sepintar Aisyah.Aku bukan sehebat Sumayyah.Aku hanyalah pendosa tanpa noktah.
Diary About Link