♥ Nur Fazlina Humayra ♥
Tutorial buat tudung labuh (koshibo) :)
Saturday, February 8, 2014 • 8:59 PM • 0 comments

✿.✿ بسم الله الرحمن الرحيم ✿.✿

Langkah 1:
Sediakan barang2 yang diperlukan seperti:
-kain ela bidang 60 : 1.5meter
-tudung contoh
-gunting kain
-benang (mengikut kesesuaian warna tudung)
-jarum jahit
-jarum peniti
-kerongsang
-lilin & mancis



Langkah 2:
-bentangkan tudung (kain ela) di atas lantai dan lipatkan ia menjadi segi tiga.



Kemudian, tindihkan dengan tudung contoh.


Langkah 3:
Tandakan saiz tudung contoh pada kain ela, dan guntingkannya.


Langkah 4:
-kemudian, ambil jarum peniti dan jarumkan pada bahagian tengah tudung untuk dijahit, dan ambil kerongsang untuk menandakan bahagian muka mengikut saiz yang sesuai.


Langkah 5:
-pilih warna benang yang bersesuaian danjahit di bahagian yang telah di jarumkan tadi dengan kemas.



Langkah 6:
-nyalakan lilin dan bakar sedikit tepi keliling tudung bagi mengelakkan ianya berbulu.


Langkah 7:
-inilah hasilnya, tudung sedia digosok dan siap untuk dipakai :)





“Semua penulis akan mati, hanya karyanya yang akan terus abadi. Maka tulislah sesuatu yang dapat membahagaikan dirimu di akhirat nanti” -Saidina Ali Bin Abi Talib-
-NurFazlinaHumayra-


Aku bukan malaikat. Dia bukan nabi. Kau bukan tuhan. Kita cuma manusia biasa. Cukuplah Allah saja yg tahu niat aku. Tak perlulah kau nak tahu.Aku bkn sesetia Khadijah.Aku bkn setakwa Fatimah.Aku bukan sepintar Aisyah.Aku bukan sehebat Sumayyah.Aku hanyalah pendosa tanpa noktah.
Diary About Link