♥ Nur Fazlina Humayra ♥
diam itu lebih baik kan sahabat :)
Wednesday, July 18, 2012 • 9:53 PM • 3 comments

✿.✿ بسم الله الرحمن الرحيم ✿.✿

sepanjang hidup kita nie...tak terkira insan yang hadir dan pergi..ada yang hadir seketika cuma seperti bayu yang menghembus..ia datang dan pergi begitu saja tanpa bagi kesan apa-apa...dan mungkin kita tak perasan pom akan kehadirannya..begitu juga dengan dia...

ada jugak yang datang dan begitu setia dengan kita..tapi kita tak rasa pom kepentingan dirinya untuk terus bersama kita..malah kadang-kadang mungkin kita rasa lebih baik dia tak wujud daripada tidak memberi apa-apa manfaat untuk kita hinggalah dia pergi buat selama-lamanya...subhanallah.. kadang-kadang kita nie terleka... ''sesungguhnya Allah datangkan seseorang dalam hidup kita nie adew dua sebab je..sama ada untuk hidup selamanya dengan kita atau kita akan mempelajari sesuatu darinya...'' subhanallah..sekurang-kurangnya ada sesuatu yang kita dapat pelajari dari dia..walaupom tak banyak kan..syukurlah sebab masih ada yang sudi hadir dalam kamus hidup kita....

dan kadangkala...kita rasa kita tak mampu kongsi apa-apa dengan sahabat kita..betol x?? :)
kita selalu kata, "xde pape laa...''
tapi dalam hati kita hanya Allah yang tahu keperitan yang kita rasa...ada perkara kita tak dapat nak cerita pada sahabat-sahabat malah orang yang terdekat dengan kita pom..dan hanya pada Allah yang boleh kita luahkan..

''..segala puji bagi Allah yang telah menunjukkan kami ke(syurga) ini kami tidak akan mendapat petunjuk sekiranya Allah tidak menunjukkan kami..''Al-A'raf:43


kadangkala lebih baik diam daripada menjelaskan apa yang kita rasakan..kerana menyakitkan ketika mereka boleh mendengar tapi tak pernah mengerti apa yang kita maksudkan....benar?? hehe..maka bersabarlah.....:)

ini untuk diriku jua...seringkali kita berada dalam kelemahan...kelemahan untuk menghadapi cabaran dan onak duri dalam kehidupan serta menongkah segala tekanan yang membelenggu hari-hari kita..ketahuilah sabahatku..kelemahan tue hakikatnya adalah diri kita...lemah tak berdaya dan semestinya kita memerlukan kebergantunggan pada yang lebih kuat dari kita...yang mampu bagi kita semangat..mampu mendoakan kita....kalau tak, mana mungkin ia dapat menyalurkan kekuatan buat diri kita yang makin lemah nie...namun kadangnya terfikir dijiwaku ini..kepada sape kita perlu bergantung harap??lebih hebat dan agung?? masyaAllah.....seringkali jua kita meluahkan segala isi hati kita pada teman-teman namun kita selalu terlepas pandang pada yang Hak..Allahu Rabbi...sesungguhnya Dia yang lebih kita dahulukan daripada sesiapa...Alloh..Alloh..Alloh..

terbaca dalam satu artikel baru-baru nie... ''kelemahan jiwa tue bukanlah penyakit sebenar tapi ianya tanda hati kita ini sedang lemah pergangtungannya pada Allah SWT..'' subhanallah...tersentap seketika..rasa kena hempap ngan kuali panas daa muka nie...aduhai..kita seringkali nafikan kelemahan jiwa tue dengan nak tambah kekayaan..nak kaut keuntungan..nak miliki segalanya..tapi dalam sedar kita sendiri tahu kita tak pernah merasai ketenangan..kelapangan dan merasa cukup dengan apa yang kita adew saja..astaghfirullah...

diceritakan adew seorang lelaki datang kepada rasulullah dan bertanya..
"..wahai rasulullah..apakah Tuhan kita jauh sehingga kita perlu menyeruNya..atau adakah Dia cukup dekat sehingga cukup untuk kita berbisik padaNya..??''

maka turunlah firman Allah SWT...
''..dan apabila hamba-hambaku bertanya kepadamu tentangKu..sesungguhnya Aku adalah dekat..Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia memohon padaku..maka hendaklah mereka tue memenuhi segala perintahku..dan hendaklah mereka beriman padaKu..agar mereka akan selalu berada dalam kebenaran....'' (al-baqarah:186)

subhanallah..Allah telah menjelaskan segala-galanya dalam kitabNya...yakinlah bahawa Allah akan menerima doa kita..dan ingatlah sahabatku..sangka baik pada Allah tue tersangatlah penting..jika terdetik kat hati kita.. ''..Allah terima ke doa aku nie..??'' maka begitulah juga sangsi Allah pada kita..yakin sebenar-benar keyakinan kita pada Allah adalah bukti pergantungan kita padaNya..insyaAllah..sahabat fillahku..setakat nie saja dulu dariku untuk kali ini...ambillah sedikt pengajaran yang terkandung sepanjang kalian meniti pelayar nie..yang baik itu datang dari yang Hak..dan yang buruk itu datang dari kelemahan diriku sendiri....
Duhai sahabatku sayang..ingatlah kebergantungan pada Allah itu yang pertama...sesungguhnya Dia sntiasa disisi kita...


“Semua penulis akan mati, hanya karyanya yang akan terus abadi. Maka tulislah sesuatu yang dapat membahagaikan dirimu di akhirat nanti” -Saidina Ali Bin Abi Talib-
-NurFazlinaHumayra-


Aku bukan malaikat. Dia bukan nabi. Kau bukan tuhan. Kita cuma manusia biasa. Cukuplah Allah saja yg tahu niat aku. Tak perlulah kau nak tahu.Aku bkn sesetia Khadijah.Aku bkn setakwa Fatimah.Aku bukan sepintar Aisyah.Aku bukan sehebat Sumayyah.Aku hanyalah pendosa tanpa noktah.
Diary About Link