♥ Nur Fazlina Humayra ♥
jadilah setabah MARYAM wahai diri!
Tuesday, June 26, 2012 • 11:50 PM • 0 comments




aku muhasabah diri dengan kisah saidatina mariam. mungkin takdir Allah... namaku sama seperti srikandi saidatina Maryam. agar aku dapat meneladani dan menyelusuri ketabahan dan kesabaran maryam al-muqaddasah di saat ujian datang melanda.. betapa tabahnya Maryam apabila dia meredhai ujian yg diberi oleh Allah.. bersungguh menjaga kehormatan diri meskipun difitnah dan dikeji, itu hanya cerca manusia, namun sucinya ALLah memuji...sungguh aku bukanlah setabah saidatina maryam. wanita suci yang diangkat Allah dimana Allah memilih rahimnya untuk menghamilkan Nabi Isa a.s yang tidak mempunyai bapa. Saidatina Maryam tabah menghadapi fitnah orang sekeliling. siapalah aku jika dibandingkan dengan ujian yang Allah hadirkan pada Saidatina Maryam. jauh sekali.... aku jadi malu.. .


sungguh! aku muhasabah kembali diri... ujian Allah itu ada berbagai rupa dan bentuknya, dan ujian yg diberi Allah itu bukan untuk sia-sia.. bila Allah memberimu ujian, Allah sebenarnya telah memilihmu. Maka, bersyukurlah dan berusahalah untuk berjaya dalam ujianNya! Semoga Allah senantiasa membantumu sepanjang menjalani hidup yang penuh berliku. be strong girl mariam! berusahalah untuk menjadi setabah Maryam! sesungguhnya syurga itu dipenuhi dengan orang yang lemah. susah dan sentiasa diuji. bersyukurlah bila diuji! :) 


Duhai hati...
Tenanglah.. Yakinlah bahwa Allah bersama orang-orang yang benar.. Allah selalu menyertai niat dan langkah yang menuju pada kebaikan.. Duhai hati.. Jangan bersedih.. Jangan pernah menangis apalagi untuk mengeluh,..mengapa sang pencipta mentakdirkan kehidupan yang seperti ini padamu. pasti dan yakinlah.. akan ada banyak hikmah yang akan kau dapati dari itu semua.

Duhai hati...
Yakinlah.. bahwa Allah tengah mempersiapkan qada' yang baik juga terindah untukmu..jika engkau bersabar! Duhai hati.. tak usah gundah lagi pada apa yang bersifat fana.. bukankah hidup ini tak ada yang abadi.. percayalah, di balik semua musibah ada kebaikan yang tersirat.. yakinilah duhai hati.. setelah kesulitan akan ada kemudahan!

Duhai hati... tenang dan tenanglah.. Tak ada yang tak mungkin bagiNya jika ia yang berkehendak.. duhai hati... Allah maha adil dan dia lebih tahu apa yang terbaik untuk hambaNya. Dan tak mungkin Allah menciptakan kesedihan, jika tak berimbang dengan kebahagiaan..

Duhai hati... bersabarlah.. teruslah bersabar, mungkin jika saat ini engkau bersedih. percayalah.. masih ada hari esok yang jika Allah mengizinkan, kebahagiaan itu akan datang dengan sendirinya dan begitu indah. untuk dirimu yang senantiasa bersabar!

Duhai hati... hapuslah keraguan yang ada padamu. hapuslah semua keraguan sebelum ia menjerumuskanmu pada lembah dan jurang keputusasaan. Duhai hati..Bangkit dan tersenyumlah... Allah selalu bersamamu dan mendengar doa serta keluh kesahmu.

Duhai hati... adakah yang lebih indah, jika engkau bisa memaknai semua ujian yang ada di dalam kehidupan ini dengan sabar dan ikhlas. duhai hati...adakah yang lebih indah di dalam kehidupan ini, kecuali bagi hati yang ikhlas karena Allah. yaitu SYURGA. duhai hati.. tak ada yang lebih indah kecuali syurga Allah. Syurga Allah....duhai hati... bersinarlah dengan terang.. bersinarlah karena Allah.. bersinarlah semata untuk mengharapkan redha dari Allah semata.

~tenanglah duhai hati~


“Semua penulis akan mati, hanya karyanya yang akan terus abadi. Maka tulislah sesuatu yang dapat membahagaikan dirimu di akhirat nanti” -Saidina Ali Bin Abi Talib-
-NurFazlinaHumayra-


Aku bukan malaikat. Dia bukan nabi. Kau bukan tuhan. Kita cuma manusia biasa. Cukuplah Allah saja yg tahu niat aku. Tak perlulah kau nak tahu.Aku bkn sesetia Khadijah.Aku bkn setakwa Fatimah.Aku bukan sepintar Aisyah.Aku bukan sehebat Sumayyah.Aku hanyalah pendosa tanpa noktah.
Diary About Link