♥ Nur Fazlina Humayra ♥
salah kah bercinta???:)
Sunday, January 8, 2012 • 1:58 AM • 2 comments




"salahkah bercinta??"Allah yg hadirkan cinta,takkan tak boleh layan??"

seringkali terdengar keluhan dan rintihan para remaja,sy pon remaja jgk...tidak normal seseorang yg tak ada rasa cinta pada seseorang yg lain,tapi....tanggungjawab siapa nak menjawab persoalan-persoalan ni dan sumber mana yg paling sesuai untuk meyakinkan jawapan tu...Remaja yg beruntung adalah yg mencari jawapan sebenar daripada sumber maksum iaitu Al-Quran dan sunnah...


peringatan untuk diri ini jgk sesungguhnya biarlah mencintai seseorang tidak kira ibu bapa,sahabat dan lain2 kerana Allah taala,letakkan landasan cinta itu hanya kerana Allah baru segala yang dilakukan tidak akan menjangkaui batas cinta untukNya...

Pernah terbaca artikel oleh Fatimah Syarha,novelis Islamik terkenal tentang cinta ni...cinta ada tiga iaitu cinta fitrah,cinta fitnah dan cinta barakah...Cinta yang suci kerana Allah dan dibajai dgn elok akan membuahkan cinta barakah namun kalau tak dijaga dgn baik akan menjadi cinta fitnah...


Berwaspada dengan syirik cinta...Syirik???Bermakna menduakan Allah dan dosa yang tidak mampu diberi ganti rugi utk membeli keampunan Allah,masyaAllah semoga dijaohkan...Sering kali kita terdengar firman Allah taala,"La taqrabu al-zina" maknenye janganlah kamu mendekati zina.Bukan suka2 Allah tak bagi dekat dgn zina tapi zina ni lah racun utama yang merebak dalam kalangan umat Islam sekarang yg menimbulkan banyak kesan buruk.Paling ketara lepas berzina,apa lagi bayi yang tak bersalah dibuang,digugurkan dan sebegainya...


Bukan susah untuk mengikut panduan untuk salurkan cinta yg fitrah tapi bukan senang juga nak ikut kalau tiada panduan...Pernah sy terbaca hadis dimana Rasulullah saw bsabda:Setiap bani Adam memiliki peluang untuk berzina....".Bayangkan mulut,mata,hati pon boleh berzina,selagi bernafas syaitan tidak akan pernah tinggalkan semua anak2 cucu Adam untuk menyesatkan pegangan kita,justeru sentiasalah ingat bersama bahawa cinta Allah perlu diutamakan kerana hanya Dia yang mampu memberikan balasan cinta yang bermakna...


Saya taw semua mahukan cinta yang sejati dan ikhlas penuh suci dari insan lain,sy pon rasa mcm tu tapi bila teringat bahawa untuk membina mahligai perkahwinan yg boleh membangunkan ummah,terfikir sejenak bahawa jagalah hati dan simpanlah rasa untuk bercinta tu lepas nikah,lebih sweet dan berharga rasanya...


Pesanan untuk akhwat2 tercinta dan diri sendiri,marilah kita koreksi diri untuk mencari cinta sejati kerana Allah.Kalau kita tak kenal dan cintakan Pencipta kita dengan baik,macam mana nak cintakan ciptaan Pencipta kita kn???


:)


“Semua penulis akan mati, hanya karyanya yang akan terus abadi. Maka tulislah sesuatu yang dapat membahagaikan dirimu di akhirat nanti” -Saidina Ali Bin Abi Talib-
-NurFazlinaHumayra-


Aku bukan malaikat. Dia bukan nabi. Kau bukan tuhan. Kita cuma manusia biasa. Cukuplah Allah saja yg tahu niat aku. Tak perlulah kau nak tahu.Aku bkn sesetia Khadijah.Aku bkn setakwa Fatimah.Aku bukan sepintar Aisyah.Aku bukan sehebat Sumayyah.Aku hanyalah pendosa tanpa noktah.
Diary About Link