♥ Nur Fazlina Humayra ♥
sabar taw..
Sunday, September 18, 2011 • 8:21 PM • 0 comments

✿.✿ بسم الله الرحمن الرحيم ✿.✿
Kadang-2 bila kita dilanda dengan pelbagai ujian & dugaan, hati kita selalu saja merintih... macam-2 persoalan timbul dibenak hati sanubari kita kan?? (-_-)
alaa,,... normal la sebagai sorang hamba yg selalu lalai, leka, lupa dll.. time ditimpa ujian tu,mula la timbul macam-2 soalan,.. "kenapa, kenapa & kenapa??"
so kat entry kali nie,nik nak share sikit jwpn yg akan melembutkan hati kita yg gundah gelana tu...

"KENAPA AKU DIUJI?"
* Apakah manusia itu menyangka bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan : "Kami telah beriman", sedangkan mereka tidak diuji lagi? #Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka,maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yg benar & sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yg dusta#
(Surah Al-'Ankabut : 2-3)
"KENAPA AKU TIDAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN??"
* Boleh jadi kamu membenci sesuatu,padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu,padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui#
(Surah Al-Baqarah : 216)



"KENAPA UJIAN SEBERAT INI???"
* Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya#
(Surah Al-Baqarah : 286)


"RASA KECEWA"
*Wahai orang-orang yg beriman ! Bersabarlah kamu(menghadapi segala kesukaran dlm mengerjakan perkara-2 yg berkebajikan),& kuatkanlah kesabaran kamu lebih drpd kesabaran musuh,(dimedan perjuangan),& bersedialah (dgn kekuatan pertahanan di perbatasan negerimu) serta bertaqwalah kamu kpd Allah supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan)#
(Surah Ali-'Imran : 200)

*Dan mintalah pertolongan (kpd Allah) dengan sabar & mengerjakan solat,Dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali bagi orang-orang yg khusyuk#
(Surah Al-Baqarah : 45)

"APA YG AKU DAPAT DARI SEMUA NI?"
*Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin, diri & harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka........#
(Surah At-Taubah : 111)

"KEPADA SIAPA AKU BERHARAP"
*... Cukuplah Allah bagiku,tidak ada Tuhan selain-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal...#
(Surah At-Taubah : 129)



"AKU SUDAH TIDAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!"
*Kami mengembirakanmu dengan jalan yang sungguh benar; oleh itu janganlah engkau menjadi dari orang2 yang berputus asa.#
(Surah Al-Hijr : 55)

*Tidak ada orang yang berputus asa dari darmah Rabb-Nya, kecuali orang2 yang sesat.#
(Surah Al-Hijr : 56)

Allah SWT berfirman, *Dan jang kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir.#
(Surah Yusuf : 87)

*Hai hamba2-ku yang melampaui baras terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputusasa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa2 semuanya. Sesungguhnya Dia-lah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.#
(Surah Az-Zumar : 53) 
 Semoga segala persoalan & rintihan yg melanda jiwa & sanubari kita terubat dgn janji-janji Allah,,
Sesungguhnya kepada kitab suci al-Quran lah tempat kita merujuk segala permasalahan kerana Al-Quran ialah penawar... penawar utk kita ... marilah kita kembali kpd Al-Quran, kembali mengamalkan ajaran yg terkandung dlm al-Quran sepenuhnya.,,,
♥ Semoga Allah memberkati kita ♥


“Semua penulis akan mati, hanya karyanya yang akan terus abadi. Maka tulislah sesuatu yang dapat membahagaikan dirimu di akhirat nanti” -Saidina Ali Bin Abi Talib-
-NurFazlinaHumayra-


Aku bukan malaikat. Dia bukan nabi. Kau bukan tuhan. Kita cuma manusia biasa. Cukuplah Allah saja yg tahu niat aku. Tak perlulah kau nak tahu.Aku bkn sesetia Khadijah.Aku bkn setakwa Fatimah.Aku bukan sepintar Aisyah.Aku bukan sehebat Sumayyah.Aku hanyalah pendosa tanpa noktah.
Diary About Link